Yola Girmek Bektasilikte (Destur) alabilmek, yani (Icazet) alabilmek, daha acik bir deyisle (Bektasi sayilabilmek) icin asagidaki on dokuz sorunun cevaplarini hakkiyle bilmek zorunludur: Soru 1: Kapida ne üzerinde durursun? Cevap: Ikrar üzerinde. Soru 2: Kapi esiginden murad nedir? Cevap: Kapi Seriattir: zahir ve b
atin ilme isarettir. Ici ve disi Muhammed Ali’den ibarettir. Iki kanadi da Hasan ve Hüseyin’dir. Esik ise (Sirat-i müstakim) dir ve Tarikatin birinci basamagidir. Mahviyet yolunun da basidir. Soru 3: Post nedir ve cihar kuse Post ne demektir? Cevap: Post, Pir evindeki on iki Imam’a isarettir. Cihar kuse Post da dört kapiya isarettir; dört kapinin ortasinda oturmaktir. Post, Hz. Ismail’in kurbanindan kalmistir. Soru 4: Dört kapi dedigin ne kapilaridir? Cevap: Seriat, Tarikat, Hakikat ve Ma’rifet kapilaridir ki bunlardan baska kapi yoktur. Soru 5: Seriatta kimin oglusun? Cevap: Adem ogluyum. Soru 6: Tarikatta kimin oglusun? Cevap: Tarikatta yol ogluyum. Soru 7: Hakikatta kimin oglusun? Cevap: Hakikatta Anam (Yer), Babam (Gök)tür. Soru 8: Ma’rifette kimin oglusun? Cevap: Ma’rifette kemal ogluyum. Soru 9: Yolca (Tarikat dilinde) Baba ne demektir? Cevap: Mürsid demektir, Hz. Pirin varisidir. Soru 10: Rehbet ne demektir? Cevap: Erkan üzerine yol gösterici, (Talib)i beraberinde götürüp Mürsid’e teslim edicidir. Soru 11: Tarikatta kac mertebe vardir ve isimleri nelerdir? Cevap: Tarikatta yedi mertebe vardir ve isimleri de sunlardir: 1) Hz. Pir Postnisini 2) Dede Baba 3) Halife Baba 4) Baba ve Baba menzili 5) Rehber 6) Dervis 7) Muhib Soru 12: Bu yolun asiki ne demektir? Cevap: Asik, meratibe henüz dahil olmayan demektir ve dahil oluncaya kadar ask ile zevk eder ve meratib sahiplerine niyazdadir. Soru 13: Nerede ikrar verdin? Cevap: Erenler meydaninda Pir mukabelesinde ikrar verdim. Soru 14: Ikrar verdiginde elin ve basin ve kulagin ve gözün ve özün ve gönlün nerede idi? Cevap: Elim ve basim Mürsidimin elinde idi. Ve kulagim emanet ve nasihatta idi. Ve gözüm didar-i Muhammed Ali’de idi. Ve özüm Dar-i Mansur’da idi. Ve gönlüm nefh’te ve Muhammed Ali’de ve on iki Imam ve ön dört Ma’sum-Pak’te ve Hak erenlerde idi. Ve mutlaka ikrarim Muhammed Ali’yedir. Soru 15: (Ayin Cem) de nereye ve kac a’za ile niyaz edersin? Cevap: Yedi a’za ile yedi niyaz ederim: 1) Esik’e 2) Horasan (Haci Bektas) Postuna 3) Mürsid Postuna 4) Tur’a ve Muhammed’in Minberine 5) Küre (Hasan ve Hüseyin)ye 6) Rehbere 7) Cümleten cümleye A’zalar da sunlardir: 1-Bas 2-Agiz 3, 4- Eller 5, 6-Ayaklar 7- Bel ve bütün vücüt. Soru 16: Mürsidin ile senin aranda ne nisan vardir? Cevap: Mürsidimle benim aramda (Tevella, Teberra) vardir. Tevella, Muhammed Ali ve Ehl-i Beyt ve Hak erenlere dostluktur. Teberra da Muhammed Ali ve Ehl-i Beyt ve Hak düsmanlarini düsman tutmaktir. Soru 17: Mürsid kulagina ne emanet birakti? Cevap: Seriatta üstüvar ol, Tarikatta haberdar ol, Hakikatta sabit kadem ol, Ma’rifette payedar ol, dedi. Soru 18: Dar nedir? Cevap: Dar, Cemal ve Celal’in ihata ettigi meydandir ki her maksuda oradan gidilir; sirat-i müstakime delildir; ifham ve tercüman makamidir. Vahdette alem-i küldür. Ceset bakimindan alti yöne isarettir ve (Elif Lam)a besarettir. Tevella’da iyilikler ve güzellikler, teberra’da kötülükler ve cezalar yeridir. Soru 19: Tevella ve teberra’nin baska manasi yok mudur? Cevap: Vardir, o da (Emr-i bilma’ruf ve nehy-i anilmünker)dir. Tevella Hakk’in rizasi, masivadan tecerrud, yani teberra da nehy edilen seylerden nefsi beri kilmak demektir. Nehy edilen seyler de özellikle: yalan söylemek, kalp kirmak, hirsizlik etmek, adam öldürmek ve buna benzer dogru olmayan sözler ve hareketlerdir. Buradaki bilgiler asagidaki kaynaktan alinmistir. Kaynakca: Attilla Özkirimli: Alevilik-Bektasilik, Toplumsal Bir Baskaldirinin Ideolojisi, Cem Yayinevi, Istanbul 1993, s. 230-232
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder